امروز می خواهیم در مورد آموزش نقاشی با آبرنگ برای شما توضیح بدهیم. دوست داریم تا آنقدر خوب بگوییم که به این کار علاقه مند شوید و این هنر زیبا را ادامه دهید. با ما همراه باشید،این مقاله را بخوانید تا بیشتر بدانید.

آموزش نقاشی با آبرنگ

مرحله ابتدایی

در مرحله اول از آموزش نقاشی با آبرنگ  اینگونه می گوییم: برای شروع به یک ورق کاغد آبرنگ یا یک بلوک نیاز دارید. قبل از شروع به کار، کاغذ را خوب مرطوب و آن را با پونز یا چسب روی شاسی ثابت کنید اگر کاغذ تان به صورت بلوک است باید ورق بالایی بلوک را با اسفنج چندین بار خیس کنید تا همه جای آن مرطوب شود وگرنه بعضی جاهای آن آب نمیگیرد و چروک می شود.

01

مرحله کشیدن خطوط روی کاغذ

در آموزش نقاشی با آبرنگ اینگونه می گویند که یکبار خیس کردن کافی نیست و مدتی طول می کشد تا کاغذ خشک خیس بخورد، ولی همین که کاملا خیس خورد رطوبت را برای مدتی نگاه خواهد داشت.در طی این روند در حالی که کاغذ نسبتا مرطوب است قبل از خیس کردن مجدد می توانید خطوطی جهت نمایش طرح روی کاغذ بکشید.

روی کاغد خیس به سختی می توان با مداد طراحی کرد و ضمنا مداد هم نباید خیلی نرم باشد . (مدادH) کاملا مناسب است .طرح باید آنقدر کمرنگ باشد که خطوط آن بدون ایجاد هیچ گونه تاثیر بر روی نقاشی نهایی باقی گذاشته شود. این مرحله دوم از آموزش نقاشی با آبرنگ بود.پس از طراحی کاغذ را مجددا خیس کنید و بگذارید نم آن کشیده شود.

مرحله آماده سازی رنگ ها

در این بخش از آموزش نقاشی با آبرنگ می گوییم که رنگ ها را آماده کنید.اگر با قرص های آبرنگ نیمه پایدار کار می کنید با قطره چکان کمی آب روی آن بچکانید تا رنگ برای کار آماده شود از قبل دولیوان آب در کنار خود قرار دهید : یکی برای شستن قلم مو و دیگری که بهتر است کوچک تر باشد برای قلم موهای تمیز و قطره چکان.

نکات:

  • آب معمولی نامطلوب و پر از آهک است و باعث میشود که رنگها رگه رگه شوند برای اینکار بهتر است از آب جوشیده استفاده کنید.
  • از همان شروع کارعادت کنید با قلم موهای بزرگ کار کنید. با قلم موی متوسط شماره 6 در صورتی که نوک آن را به هنگامی که مرطوب است خیس کنید میتوان خط های نازکی ترسیم کرد.
  • نوک قلم مو در اثر کار با آن نسبت به اندازه ایی که دارد فرسوده می شود ولی بازهم می توان برای کار های غیر ظریف تر از آن استفاده کرد حتی وقتی که نوک قلم مو خیلی کند می شود مقدار زیادی رنگ در خود نگه می دارد و این عمل در آبرنگ که قلم مو هم برای نقاشی جزئیات و هم برای پوشاندن سطوح بزرگ که باید مملو از رنگ باشد، سودمند است.
  • برای اینکه با خیال راحت نقاشی کنید نباید نسبت به میزان رنگ مصرفی نگران باشید .

02

با قلم مملو از رنگ آبکی سطح وسیعی از کاغذ را بپوشانید این کار به رنگ زیادی نیاز دارد، قلم مو را با آب بشویید و با فشار پارچه تمیزی کاملا آب ان را بگیرید و از آن برای برچیدن خیسی اضافه رنگ روی کاغذ استفاده کنید .

برای بیشتر تیره شدن رنگ را کم کم نیفزاید زیرا باعث چرکی می شود. بهتر است رنگ ها را در جعبه فلزی که مخصوص رنگ تیوبی و رنگ قرصی است نگاه دارید.

مرحله انتخاب رنگ

در این مرحله از آموزش نقاشی با آبرنگ می گوییم که بنا به سلیقه و اطلاعاتی که از رنگدانه ها دارید یکی را انتخاب کنید .آبرنگ قرصی و آبرنگ لوله ایی تفاوتی باهم ندارند ولی به نکات زیر باید توجه کرد.

آبرنگ های قرصی به صرفه ترند زیرا فقط رنگ هایی را که نیاز دارید می خرید البته خیس خوردن آنها کمی طول می کشد.

 برای برداشتن رنگ از روی قرص، از قلم موهای ارزان یا کهنه که دیگر به درد نقاشی نمی خورند استفاده کنید.هرگز با قلم موی کثیف از روی قرص رنگ بر ندارید زیرا رنگی که به این ترتیب بر میدارید خالص نخواهد بود و این یکی از اصول اولیه آبرنگ می باشد.

03

در آبرنگ بیشتر از هر وسیله دیگری باید از چرک شدن رنگ ها جلو گیری کند. تیوب ها ساده تر هستند میتوان به سادگی مقداری از رنگ مورد نیاز را روی تخته رنگ قرار داد و از آن برای ساختن رنگ یا کار مستقیم روی کاغذ استفاده کرد .تصور نکنید که مجموعه ایی از رنگ ها که به طور نا منظم باهم ترکیب شده اند الهامی به شما می بخشند .

اگر میخواهید با ترکیبات رنگ آشنا شوید بهتر است چند تخته رنگ آماده شده داشته باشید تخته رنگ های آبرنگ از فلز لعابی سفید درست شده اند و حوضچه های کوچکی برای نگهداری رنگ مایع دارند . معمولا درب جعبه های رنگ طوری ساخته شده اند که نقش تخته رنگ را ایفا می کند ولی میتوان تخته رنگ جدا نیز خرید .

استفاده از بشقاب های چینی به عنوان تخته رنگ به خصوص هنگام کار در فضای باز عملی نیست. اگر از قرص آبرنگ استفاده می کنید تخته رنگ شما باید حوضچه های بزرگی برای مقدار زیادی رنگ مایع و مخلوط داشته باشد .

برای رنگ های تیوبی تخته رنگ خاصی وجود دارد این تخته رنگ یک ردیف حوضچه کوچک دارد که رنگ تیوب ها به مقدار کم داخل آنها قرار داده می شود و سپس طبق نیاز از آنجا به حوضچه های بزرگتر انتقال  داده می شود .

04

چون آبرنگ را باید به سرعت در سطح وسیعی از کاغذ پخش کرد وچون هر رنگ جدیدی باید به طور مستقل روی تخته رنگ به طور مشخص ساخته شود، خیلی زود تمام سطح پالت مملو از رنگ می شود. برای تمیز کردن بخشی از تخته رنگ و ساختن رنگی جدید وقت زیادی لازم است بنابراین بهتر است از تخته دوم و در صورت لزوم از تخته سوم استفاده کرد.

در این صورت رنگ های به جا مانده در روی تخته رنگ ها در صورت نیاز مجدد قابل استفاده می باشد . چنین نیازی ضمن پیشروی در کار اغلب پیش می آید.

مرحله انتخاب قلم مو

آبرنگ را می توان به خوبی فقط با یک قلم مو به اتمام رساند ولی اگر تعداد آنها سه تا باشد بهتر است یکی برای زرد و نارنجی و قرمز کادمیوم و یکی برای قرمز آلیزارین و بنفش ها و یکی هم برای سبز تا آبی در نظر بگیرید. اگر می خواهید به شیوه اساتید قدیم کار کنید قلم موی دیگری نیز برای خاکستری و قهوه ایی تهیه کنید. این ششمین مرحله از آموزش نقاشی با آبرنگ است.

اگر فقط با یک قلم مو کار می کنید قبل ازاستفاده مجدد باید آن را کاملا تمیز کنید این کار وقت می برد و درجه تمیز شدن آن قابل اعتماد نیست  مثلا وقتی بعد از آبی از زرد استفاده می کنید آثاری از آبی در قلم مو باقی می ماند و باعث می شود که زرد متمایل سبز شود .

05

بهتر است قلم موها و تخته رنگ را با دست چپ بگیرید ولی در واقع این کار خیلی عملی نیست پس بهتر است دو ظرف برای قلم مو داشته باشیم یکی برای قلم موهای مستعمل که با آن ها رنگ را بر می داریم و باهم ترکیب می کنیم و یکی هم برای قلم موهایی که با آن نقاشی می کنیم.

اگر قلم موها در داخل ظرف طوری قرار بگیرند که مثل شاخه های گل ازهم فاصله داشته باشند راحت تر می توان آنها را دید و برداشت. حتی اغلب چندین تخته رنگ از رنگ پر می شود در نتیجه برای پاک کردن آن ها مقداری پارچه یا اسفنج لازم است. از این لوازم به مقدار زیادی برای پاک کردن وسایل در کنار خود داشته باشید .

موقع کار با آبرنگ پشت میزی که بلوک یا تخته کاغذ روی آن قرار دارد بنشینید و با دست چپ بلوک را با زاویه ایی صحیح نگه دارید.

هر قدر رنگ آبکی تر باشد بیشتر از کاغذ سرازیر می شود و رنگ آن در قسمت پایین تیره تر می گردد که باید از پیش آمدن این وضعیت جلو گیری کرد. تخته رنگ نیز باید روی میز قرار بگیرد اگر آن را در دست گیریم رنگ های مایع آن زمانی که سر گرم کار هستیم در هم خواهند دوید. وقتی می توان تخته را در دست گرفت که رنگ آبکی نباشد .

هرچه بیشترسعی کنید که سایه های نهایی را یک باره اجرا کنید کمتر موفق می شوید . در آبرنگ فقط با لایه های شفاف رنگ کار می شود. زمینه سفید یا رنگی از زیر رنگ ها باید پیدا باشد اگر میخواهید نقاشی را با رنگ مات بپوشانید بهتر است  آبرنگ را کنار بگذارید .

اگر نقاشی شما تاثیر نقاشی مات را داشته باشد حتی اگر از رنگ های سرد و شفاف استفاده کنید ظرافت و طراوت نخواهد داشت .رنگ مات یا گذاشتن تعداد بیش از حد لایه ها روی هم سوراخ هایی در تابلو ایجاد می کند.

نکات:

  • در آبرنگ نباید از رنگ سفید استفاده کرد، سفید آن باید سفیدی خود کاغذ باشد .اگرچه امروزه از رنگ سفید هم استفاده می کنند.
  • اگر بخشی از کار بسیار تیره شده باشد، آن را با قلم مو تمیزی خیس کنید سپس مقداری از رنگ آن را بردارید طبیعتا سفیدی کاغذ در قسمت هایی که یک بار رنگ خورده کاملا خود را نشان نمی دهد.

مرحله هفتم

در این مرحله از آموزش نقاشی با آبرنگ نکات جدیدی مطرح می شود. خصلت رنگ امکان می دهد شیوه زیر را آزمایش کنیم لایه اول رنگ را که زیاد ضخیم نیست بگذارید کاملا خشک شود و سپس تمام کاغذ را در آب قرار دهید همن که رنگ ها حل شدند آن را آب بکشید .

سپس کاغذ را با پارچه تمیز آهسته خشک می کنیم. با این کار باز هم مقدار دیگری از رنگ کاغذ پاک می شود .تصویر بسیار ضعیفی باقی می ماند که درجه شدت آن به نوع کاغذ و رنگ بستگی دارد .

اگر رنگ بسیار دانه ریز و نرم باشد بیشتر از رنگی که دانه های درشت دارد روی کاغذ باقی می ماند پس می توان باز هم روی کاغذ که هنوز خیس است یا دوباره خیس شده است نقاشی کرد .این شیوه در آموزش نقاشی با آبرنگ، شما را با اصلی آشنا می کند که در نقاشی های دقیق و با جزئیات زیاد کارایی دارد .

شیوه دیگری نیز هست که نتیجه مشابه دارد. روی کل تابلو با رنگ های ضعیفی کار می شود و سپس رنگ های قوی و پر توان روی کاغذ قرار می گیرد. البته بعد از اینکه نسبت به همه چیز مطمئن شدید نتیجه نهایی بسیار درخشان تر و مشخص تر از شیوه شستشوی کامل است زیرا بعضی جاهای کاغذ دست نخورده است.

اگر کاغذ خیلی خشک شود رنگ ها به ویژه رنگ های آبکی با حاشیه تیره در اطرافشان خشک می شود که از بین بردن آنها حتی با آب نیز مشکل است. به کار نگرفتن رنگ های آبکی به خاطر این استدلال کاری اشتباه است زیرا زنده بودن و طبیعت و خوی نقاشی آبرنگ از بین می رود.

اگر بخواهید با آرامش و به صورت آزمایشی کار کنید ابتدا به رنگ های سرد و روشن شروع کنید.این کار برای آزمایش هر تکنیکی انجام می شود .

مدل طبیعی نیز مشابه همین است : نواحی دوردرست همواره سرد تر از قسمت های جلو است و میل به آبی دارد . رنگ های گرم که نزدیک تر است بعدا گذاشته می شود .

اگر عکس این عمل را انجام دهید تابلو سنگین و بدون تضاد خواهد شد که به ویژه در آبرنگ ناخوشایند است .

هر تابلویی باید با رنگ های ضعیف شروع شود و با رنگ های قوی پایان یابد و نه برعکس .این به معنای حذف رنگ های قوی تا به جایی است که رنگ های سرد خنثی وسایه های ضعیف نمایانده شود .

سیاه باید همواره تنهایی یا در زیر رنگ های دیگر مصرف شود اگر سیاه شفاف روی رنگ های دیگر قرار بگیرد آنهارا کاملا می کشد و بی رنگ و چرک می سازد .اما به صورت زیر رنگ به ویژه به صورت خاکستری خیلی رقیق احساسی از ماده و حجم می دهد.

نکته دیگری در بحث آموزش نقاشی با آبرنگ مطرح است که می گوید حد عمق در آبرنگ زمانی فرا می رسد که اثر اجرا شده با رنگ تیره شروع به مات شدن می کند .

گاهی می توان زرد روشن  آبی و یا سبزی را روی کاغذ قرار داد که تقریبا مات است ولی در صورتی مجازید که از رنگ تیره تری استفاده کنید که رنگ کاغذ از زیر آن اندکی خود را نشان بدهد . حتی با رنگ های خیلی روشن آبرنگ می توان به تاثیر شدید عمق دست یافت.

آبرنگ بیشتر از رنگ روغن بر بیننده اثر می گذارد زیرا نظیر طراحی مقدماتی اورا بر می انگیزد و تخیلش را بیدار می کند. نقاشی رنگ روغن برای نمایش جزئیات باید چیز های نامبهم را با عمق رنگ ها و با تکنیک هایش نشان بدهد مگر اینکه آگاهانه نخواهیم چنین باشد ولی تصادف و شانس در رنگ روغن چندان مناسب نیست.

در اینجا درمورد آموزش نقاشی با آبرنگ صحبت کردیم. سعی کردیم نکات بسیاری را در مورد آن توضیح دهیم تا شما خواننده گرامی را به درستی با این موضوع آشنا کنیم. اکنون می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید نقاشی با آبرنگ را یاد بگیرید یا نه. ازاینکه همراه ما بودید بسیار سپاسگزاریم.