در مورد آموزش طراحی با مداد چه می دانید؟ چقدر مورد خود مداد و تاریخچه آن می دانید؟ آیا اگر شما طراح هستید و از ابزار مداد برای طراحی خود استفاده می کنید؟ شاید دوست داشته باشید که در مورد تاریخچه مداد و طراحی با آن بیشتر بدانید. ما در این مقاله درمورد این مطالب صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
تاریخچه مداد
در بحث تاریخچه مداد باید بدانیم که مواد و وسایل طراحی و نقاشی همراه باکاربردشان بسیار متنوع هستند. وسایل طراحی را معمولا به لحاظ اثری که از خود بر روی زمینه میگذارند به دو گروه خشک (مداد و زغال) و خیس (قلم مو ومرکب ) تقسیم می کنند .
هر وسیله و ابزار طراحی و نقاشی خصوصیت خاص خود و روش اجرای مخصوص به خود را دارد البته می توان دو یا چند ابزار را برای تکنیک های تلفیقی با هم ترکیب کرد. در مورد تاریخچه مداد می گوییم که کاربرد بسیاری از مواد و ابزارهای سنتی طراحی در نیمه نخست سده شانزدهم رایج شد بعد از آن هنرمندان نقاش امکانات فنی ابزارهای طراحی و نقاشی را وسعت بخشیدند.
مدرنیسم سده بیستم راه های تازه ای به روی هنر طراحی و نقاشی باز کرد. و بسیاری از هنرمندان با انتخاب مواد و ابزار جدید و به کار گیری روش های نو تعریف های سنتی طراحی و نقاشی را مورد تردید قرار دادند. در بحث تاریخچه مداد باید گفت که امروزه مرزهای هنر طراحی در تجربه های شخصی (نقش اندازی) بیش از پیش گسترش یافته است.
مداد
مداد ساده ترین ابزار و متداول ترین ابزار طراحیست. مغز مداد از گرافیت ساخته می شود، گرافیت نوعی کربن طبیعیست که مثل زغال سنگ بر اثر فشار لایه های زمین بر روی جنگل ها به وجود آمده، با این تفاوت که برای شکل گیری گرافیت حرارت نیز نیاز است. گرافیت حدود سال ١۵٠٠ میلادی در انگلستان کشف شد.
در ابتدا برای ساختن قالب گلولههای توپ به کار میرفت اما دیری نگذشت که قابلیت اثر گذاری آن بر روی کاغذ مورد توجه قرار گرفت. در نیمه قرن شانزدهم تکه گرافیت را در پوست گوسفند می پیچیدند و با آن طراحی میکردند. در سال ١٧٩۵ نیکلا ژاک کنته شیمی دان فرانسوی مخلوطی از گرافیت و رس نرم (سیلیکات ها) در دمای بالا حرارت داد و بدینسان روشی برای ساختن مداد ابداع کرد که هنوز هم متداول است.
چگونگی ساخت مداد در بحث تاریخچه مداد
بهترین و خالص ترین نوع گرافیت بیشترین کربن را در خود دارد، خالص ترین نوع گرافیت در جزیره سریلانکا یافت می شود که گفته می شود حاوی ٩٩ درصد کربن است. اما انواع دیگر آن را در مناطق مختلف جهان می توان یافت. گرافیت به صورت گرد بسیار نرم به کارخانه های مداد سازی عرضه می شود.
درجه نرمی یا سفتی مغز مداد بستگی به مقدار استفاده گرافیت با ترکیب رس دارد. هرچه مقدار رس کمتر باشد مغز مداد نرم تر است و هرچه مقدار آن بیشتر باشد، مغز مداد سخت تر است برای ساختن مداد خاک و گرافیت را با آب خمیر می کنند و به وسیله ماشینهای مخصوص با فشار زیاد این خمیر را از سوراخهایی به قطر مغز مداد عبور می دهند.
بعد از آن میلههایی را که برای اینکار ایجاد کردهاند به طول ١٧.۵ سانتی متر می برند و خشک می کنند. در این مرحله مغز مداد زبر است و برای نوشتن یا ترسیم مناسب نیست بنابراین باید مغز مداد را با مواد مومی عمل آورند تا نرمی مطلوب آن حاصل شود.
پوشش چوبی مداد از نوع درخت سرو یا چوب قرمز کالیفرنیایست. الوارها را به صورت قطعات نازک چوب در می آورند و با یک محلول چرب اشباع می کنند.امروزه کارخانه های مداد سازی قطعات چوب اماده به کار می برند.
اندازه و شکل مداد
طول مدادهای متعارف گرافیتی ١٧.۵ سانتی متر است ولی شکل و قطر مغز و پوشش آن متفاوت است. مقطع مدادها معمولا گرد یا شش وجهیاند و در بعضی موارد به شکل مربع یا مربع مستطیل هستند. مداد شش وجهی در میان دو انگشت شصت و سبابه جای می گیرد و تا شصت درجه قابل چرخش است. اما مداد با مقطع دایره به دلیل چرخش زیاد آن در میان انگشتان بیشتر قابل استفاده و مناسب تر به نظر می رسد در بعضی از طرح های دقیق و ظریف می توان از مدادهای باریک مثل اتود استفاده کرد البته کار طولانی با این مداد ها باعث خستگی دست می شود.
سایه زنی یکدست در بحث تاریخچه مداد
برای ایجاد سایه یکنواخت در سطوح وسیع باید از پهنای مغز مداد استفاده کرد و فشار دست را ثابت نگهداشت. همچنین باید مداد در میان انگشتان چرخیده و پهنای مغز همواره در تماس با سطح کاغذ باشد.
درجه بندی مغز مداد
هرچه نسبت گرافیت به رس در مغز مداد بیشتر باشد مداد مرغوب تر است و می توان با آن خطوط نرمتری رسم کرد. مغز مدادها از 9H تا 10B درجه بندی می شود. مداد های HB و F در وسط این طیف قرار می گیرند.
مدادهای H ( Hardness) :
مداد H چون مغز سفت و محکمی دارد برای طراحی خطی و طراحی های مخصوص فضاهای معماری و مهندسیست مورد استفاده قرار می گیرد
مدادهای B ( Blackness) :
مدادهای B به علت استفاده بیشتر گرافیت جزو دسته مدادهای نرم هستند و برای طراحی و سایه روشن مناسب می باشد.
هر چه شماره این مدادها بیشتر شود مغز آن نرم تر و پر رنگ تر است.
مداد F ( Fineness) :
این مداد حد فاصل مدادهای H و B است و برای طراحی خطی کاملا مناسب می باشد.
بسترهای طراحی با مداد در بحث تاریخچه مداد
کاغذ یا مقواهایی برای طراحی با مداد مناسب است که سفید یا شیری رنگ و کاملا ساده و محکم است. هر چه بافت کاغذ برای مداد کمتر باشد کار روی آن راحت تر است ولی مقواهای با بافت کم نیز مناسب برای تکنیک مدادست.
تیز کردن نوک مداد در بحث تاریخچه مداد
مدادها را می توان با یک کاتر تیز تراشید و نوک آن هارا تیز کرد و از هدر رفتن گرافیت مداد جلوگیری کرد. اگر از مداد تراش هم استفاده می کنید بهترین آن ها مداد تراش رومیزی است، چون تیغه مداد تراش معمولی پس از چندی کند می شود و خوب عمل نمی کند. در صورت لزوم نوک مداد را می توان با سائیدن روی کاغذ سمباده تیز کرد. منطقیست بلندی نوک مداد بیشتر از یک سانتی متر نباشد.
پاک کن ها
یکی از دلایل استفاده عمومی از طراحی با مداد تصحیح اشتباهات مدادیست و امکان تغییر و اصلاح طرح در خطوط مدادی راحت تر است و برای این کار پاک کن ابزار مناسبی است.
انواع مختلف پاک کن در بازار یافت می شود.
- پاک کن خمیری گونه
- پاک کن لاستیکی استاندارد
- پاک کن آرت گام
- پاک کن پلاستیکی
پاک کن خمیر گونه بیشتر در طراحی با زغال کاربرد دارد.پاک کن آرت گام و پاک کن های پلاستیکی بافتی محکم دارند ولی سطح کاغذ را خراش نمی دهند و برای طراحی با مداد کاملا مناسب هستند و برای کارهای دقیق و ظریف هم می توان از پاک کن های اتودی یا مدادی استفاده کرد.
در این مقاله در مورد چگونگی ساخت، اندازه و شکل آن، سایه زنی یکدست، درجه بندی مغز مداد، بسترهای طراحی،تیز کردن نوک مداد و پاک کن ها صحبت کردیم. اکنون درباره ابزار مداد در طراحی بیشتر می دانید. اگر دوست دارید برای استفاده دوستانتان این مقاله را به اشتراک بگذارید.امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.
اگر نظر یا نکته ای هست بنویسید
ایمیل شما نمایش داده نمیشود