در مورد آموزش طراحی چهره انسان و نمایش عواطف در چهره چه می دانید؟  این موضوع بخشی از مباحث آموزش نقاشی است. در این مقاله می خواهیم درباره طراحی چهره انسان و نمایش عواطفی از جمله شادی و غم در آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد بدست آورید تا بتوانید طراحی بهتری داشته باشید.

چهره انسان نمایشگر روحیه و عواطف او است‌. خطوطی که در چهره هستند بستگی به سن و نژادهای افراد متفاوت است.

عضلات موجود در صورت طوری طراحی شده که اجزای آن به راحتی می تواند حرکت کند. با دقت به چهره اطرافیان خود متوجه می‌شوید که اجزای صورت به شکل‌های مختلف است و همین مسئله باعث تفاوت آدم‌ها و تشخیص آن‌ها شده است. خطوطی که بر سیمای هر کدام از انسان‌ها قرار دارد حالت روانی و نوع تفکر و نوع زندگی صاحب چهره را نشان می دهد .

اشخاص متفکر، سر بزرگ و پیشانی پهن و چانه ظریف دارند. افرادی که کارهای سخت جسمانی انجام می‌دهند گونه‌های برجسته ، فک محکم، چانه چهارگوش و پیشانی متوسط دارند. در چهره کسانی که رنج کشیده‌اند شیارهای عمیقی روی پوست قرار دارد و افرادی که زندگی مرفه و راحتی داشته اند چهره ای صاف و بدون خط دارند.

نسبت های اجزای چهره، فاصله بین چشم‌ها، ابروها، فرم دماغ، ظرافت یا صخامت چانه و بلندی یا کوتاهی پیشانی و برجستگی گونه ها در چهره بستگی به ساختمان اسکلت سردارد.

این ویژگی‌ها در نژاد‌های مختلف متفاوت است و زیبایی و زشتی چهره وابسته به همین خصوصیات و نسبت‌ها در چهره است . شکل اسکلت سر از زوایای مختلف متفاوت است .

اسکلت سر را از زوایای مختلف روبه رو، پشت و نیم رخ (پهلو ) نگاه کنید و از روی آن طراحی کنید‌.

تبسم و خندیدن و خصوصیت اجزا چهره در طراحی از چهره

در چهره خندان تنها لبها نمی خندند، بلکه تبسم و شادی در تمام اجزا چهره پیدا است .گونه‌ها گود می شوند و به طرف بالا می روند . چشم‌ها تنگ می شوند و درخشش پیدا می کنند ، در زیر پلک‌ها چین کوچکی پیدا می شود، خط پلک‌ها عوض شده و ابروها به بالا کشیده می شوند و دهان نسبت به خنده باز می شود .گوشه لب ها به سمت بالا گرایش پیدا کرده و سفیدی دندان ها از لای دندان ها پیدا می شود. در چهره خندان دندان های بالا پیداست.

به چین‌هایی که زیر گونه‌ها و دو طرف لب ایجاد می شود توجه کنید. شکل و حرکت اجزا در هنگام تبسم اهمیت زیادی دارد و شما در هنگام طراحی باید به این موارد کاملا توجه کنید .

01

هرچقدر خنده شدیدتر باشد دهان بازتر، مقدار دندان‌ها بیشتر پیدا می شود و چین کنار لب‌ها بیشتر و عمیق تر می شود. سایر خط‌های چهره نیز به همین صورت تغییر می‌کند. مثلا ابروها بیشتر بالا می‌روند ، سر اندکی به سمت عقب می رود، پوست پیشانی چین می خورد، دهان به شکل نیم دایره باز می شود و تا حدودی فک پایین مثل خط سفیدی مشخص می شود در نتیجه در بعضی مواقع دندان ها غیر واقع به نظر می رسد .

در این حالت دندان ها به شکل نوار سفیدی طراحی کنید با خطهای کم رنگ محل اتصال دندان ها رابه لثه مشخص کنید .برای این تمرین در مقابل آینه خنده های خود را عکاسی کنید و از روی آن طراحی کنید.

تبسم وخندیدن و تعجب و غم و… حالت‌های مختلفی را دراجزا چهره ایجاد می‌کند به این حالت‌ها کاملا دقت کنید و سعی کنید انواع چهره را در حالت‌های مختلف طراحی کنید .

طراحی غم و ناراحتی در چهره

هنگام غم و ناراحتی در چهره بر خلاف چهره خندان همه خطوط و عضلات به پایین گرایش پیدا می کند. چشم‌ها از حالت طبیعی بسته تر می شوند. و نگاه اندوه‌ناکی که نشانه تاثر است در چشم‌ها پیدا می‌شود. ابروها جمع شده یک خط عمودی کوتاه در میان ابروها نمایان می شود و پیشانی چین می خورد .

هنگامی که انسان گریه می کند لب بالا به طرف بالا کشیده می شود و عضله سه گوش لب ها به سمت پایین سرازیر شده، چروک کوچکی در روی چانه دیده می شود، لب زیرین بیرون آمده، ابروها به بالا کشیده شده و به هم نزدیک می شوند . گوشه خارجی چشم پایین افتاده و خطوط در زیر پلک های پایین دیده می شود.

02

چهره انسان حالت های گوناگونی دارد و یک طراح باید دقت کند که اول خصوصیات چهره را از نظر سن (جوان وکودک و پیر و …) وحالهای مختلف آن (عادی ، خندان و ناراحت و ….) مورد بررسی قرار داده و شروع به طراحی کند .

در طراحی چهره باید به نکات زیر توجه شود:

  1. استفاده از نوع خط
  2. محیطی که چهره در آن قرار دارد
  3. شباهت درچهره
  4. بررسی حالت های چهره
  5. جایگیری آن در کاغذ
  6. سایه روشن درست و ایجاد بافت
  7. استفاده درست از ابزار
  8. توجه به تناسبات در چهره
  9. توجه به سن مدل

توجه به تناسبات در طراحی چهره

برای طراحی از چهره اول از چهره رخ شروع کنید اول یک بیضی به شکل تخم مرغ بکشید قسمت طولی آن را به دو بخش مساوی تقسیم کرده یک خط فرضی از فرق سر تا وسط دماغ به سمت چانه است.

قسمت عرضی را هم به دو قسمت مساوی تقسیم کرده این خط فرضی جای چشم ها است . بعد از خط چشم تا چانه به دو قسمت تقسیم کنید جای بینی و از قسمت بینی تا چانه به دو قسمت جای لب و از چشم تا فرق سر را به دو قسمت تقسیم کنید و محل رویش مو پیدا می شود البته بستگی به چهره افراد هم دارد و این نسبی است بعضی پیشانی کوتاه بعضی پیشانی بلند دارند.

03

و بر اساس چهره اشخاص قسمت بالای چشم ابرو ها را رسم کنید. طول گوش به اندازه طول بینی است.

پس از این که فاصله اجزای چهره معین شد ساختمان چشم، دماغ، و دهان و مرز بیرونی سر و صورت را مشخص کنید. تقسیم بندی اجزای داخلی صورت موجب می شود که در تناسب و اندازه‌ها اشتباه نکنید . به برجستگی گونه‌ها و فرورفتگی شقیقه‌ها و شکل چانه و دماغ توجه داشته باشید، چون همین عناصر طرح اصلی صورت را به وجود می آورند.

تاثیر نور در طراحی از چهره

نور و جهت تابش آن در ساختمان چهره و حالات قیافه انسان دگرگونی‌های متفاوتی پدید می آورد.

چهره خودتان را در نور طبیعی در آینه نگاه کنید . در این نور چهره شما کاملا روشن و برجستگی و فرورفتگی ‌های چهره  طبیعی است. طراحان شرق دور(چین و ژاپن وکره) و طراحان قدیم ایران چهره را با نور طبیعی طراحی می کردند. در این طراحی ها حجم و برجستگی وجود ندارد.

 اجزای چهره با خط طراحی شده و با روش تغییر ضخامت خط برجستگی مختصری در نقاط مختلف چهره به دست می آید. موها با یک لکه سیاه و بدون حجم رنگ امیزی شده است . تاباندن نور از رو به رو به شیوه ژاپنی معروف است و بر هنر چهره سازی قرن بیستم اروپا و بر هنر عکاسی تاثیرات زیادی گذاشته است.

حالا با نور مصنوعی با یک چراغ قوه در جهت های مختلف (تاباندن نور از پهلو و زیر چانه و بالای سر و پشت و…) چهره خود یا اطر افیان بتابانید و عکاسی کنید چه اتفاقی در چهره مورد ازمایش می بینید ؟ هر نورتاثیرات مختلفی بر روی چهره می گذارد .

نور از پایین بر روی چهره حالت وحشتناک ایجاد می کند.

نور از بالا بر روی چهره سایه بینی را روی لب و چانه می کشاند و چشم ها را در تیرگی وگودی عمیقی فرو می برد . نور کناری فقط یک طرف چهره را روشن می کند و سمت دیگر چهره را در تیرگی فرو می برد و هیچ یک از اجزا دیده نمی شود.

این تجربیات و بررسی نور بر چهره می توان نتیجه گرفت که: مقدار نور و جهت تابش آن در چگونگی رنگ، خطوط و برجستگی‌های چهره و قیافه انسان نقش مهمی را ایفا می کند.

نکته حائز اهمیت در آثار هنرمندان این است که آن ها نور و تاریکی را به دلخواه خود روی تصاویر متمرکز می ساختند و مقدار روشن‌ها را نیز بنا به نیاز ترکیب بندی تابلو کم و زیاد می کردند.

نکته قابل تذکر این که بهترین زاویه تابش نور ۴۵درجه است.

در این مقاله در مورد ایجاد عواطف در طراحی چهره،تاثیر نور در طراحی چهره و توجه به تناسبات در آن صحبت کردیم. امیدواریم که این اطلاعات برایتان مفید واقع شود و بتوانید در طراحی های خود از آنها استفاده کنید. می توانید درصورت علاقه مندی این اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آنها نیز استفاده ببرند.